چربیها

چربیها

مهندس امین بشارت نیا
دانلود و نصب سریع دانلود از کافه بازار
رایگان با پرداخت درون برنامه

دسته بندی

حجم

۴ مگابایت

تعداد دانلود

15,389 دانلود

نسخه: ۴.۲

۹ فروردین , ۱۴۰۳

امتیازبه برنامه (ازچپ)

بدضعیفمتوسطخوبعالی (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

توضیحات


چربی طیف وسیعی از ترکیبات آلی گویند که در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زرده تخم مرغ، فراورده‌های لبنیاتی، و روغن‌ها بطور طبیعی یافت می‌شوند.

چربی‌ها معمولاً از ترکیباتی بنام اسیدهای چربی تشکیل یافته‌اند[۱]، و معمولاً در آب (بدلیل خواص غیرقطبی خود) نامحلولند.

اغلب چربی‌های خون به شکل تری گلیسیرید (دارای سه زنجیره اسید چرب)، کلسترول (حلقوی) و لیپوپروتئین دیده می‌شوند. چربی یک منبع ذخیره انرژی است. یک واحد چربی بیش از دوبرابر پروتئین و نشاسته هموزون خود انرژی دارد.انسان چربی گیاهی مورد نیاز خود را عمدتاً از دانه و میوه گیاهان که منبع ذخیره چربیها هستند تامین می کند.

«چربیهای ساختاریافته» یا structured lipids نوعی از چربی هستند که بصورت سنتتیک ساخته می شوند. هدف از تولید این نوع چربی، تولید تری اسیل گلیسرولهایی است که در ساختار شیمیایی آنها گلیسرول به یک یا دو اسید چرب متوسط زنجیر و یک اسید چرب امگا ۳ یا امگا ۶ متصل شده است. در نتیجه جذب این نوع چربی خیلی سریعتر از جذب چربیهای معمول است که دارای یک گلیسرول و سه اسید چرب بلند زنجیر هستند. تحقیقات نشان داده است که چربیهای ساختار یافته موجب عملکرد سیستم ایمنی و بهبود عملکرد ورزشکاران می شود.

چربی یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذاها است. بعضی از غذاها – مخصوصاً بیشتر میوه‌ها و سبزیجات- تقریباً هیچ چربی ندارند. اما بعضی دیگر – مثل آجیل‌، انواع روغن‌ها و کره- حاوی مقدار زیادی چربی هستند. شاید از شنیدن کلمه‌ی “چربی” خوشت نیاید و احساس کنی که نمی‌توانی آن را بخوری، اما بد نیست بدانی که چربی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک رژیم غذایی سالم است
برنامه چربیها

15390