توحيد مفضل (شگفتيهاي آفرينش)

توحيد مفضل (شگفتيهاي آفرينش)

مهندس امین بشارت نیا
دانلود و نصب سریع دانلود از کافه بازار نسخه بدون نصب دانلودرایگان دراپ استور اپل
رایگان با پرداخت درون برنامه

دسته بندی

حجم

۶٫۴ مگابایت

تعداد دانلود

38,059 دانلود

نسخه: ۶.۲

۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

امتیازبه برنامه (ازچپ)

بدضعیفمتوسطخوبعالی (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

توضیحات


کتابی که دانشمندان مقابلش زانو می‌زنند
این کتاب املای امام جعفر صادق – علیه السلام – بر مفضل بن عمر جعفی کوفی، یکی از اصحاب سرشناس و بزرگ آن حضرت، می باشد. امام – علیه السلام – کتاب را در چهار جلسه و در چهار روز، از صبح تا ظهر بر مفضل املا کردند. آن حضرت در این کتاب با بیان شگفتی های آفرینش، به اثبات آفریدگار حکیم و دانا پرداخته اند. توحید مفضل از کتابهای ارزشمند و معتبر شیعه در مباحث اعتقادی محسوب می شود.

برای این کتاب اسامی دیگری نیز ذکر کرده اند. نجاشی آن را «کتاب فَکِّر: کتابٌ فی بدء الخلق و الحثّ علی الاعتبار» نامیده است، شاید به این دلیل که در آن عبارت «فکّر یا مفضّل» تکرار شده است. بعضی هم آن را کنزالحقائق و المعارف نامیده اند.

داستان نوشتن توحید مفضل
مفضل داستان نوشتن کتاب را این گونه نقل می کند: «یک روز عصر من در مسجد مدینه در کنار قبر مطهر حضرت رسول خدا – صلی الله علیه وآله -نشسته بودم و در مقام و منزلت آن حضرت فکر می کردم که ناگهان ابن ابو العوجاء و یارانش وارد شدند و در کناری نشستند و شروع به صحبت کردند.
آنان از حضرت رسول خدا – صلی الله علیه وآله – به عنوان یک فیلسوف، که با زیرکی فراوان نام خود را در جهان زنده نگه داشت، نام بردند و گفتند، این جهان خدایی ندارد و همه چیز خود به خود به وجود آمده و این جهان همیشه بوده و خواهد بود.
من نتوانستم خشم خود را فرو بنشانم و بر سر آنها فریاد زدم و گفتم: ای دشمنان خدا آیا کافر شده اید؟!
آنان در پاسخ من گفتند:
اگر تو از یاران جعفر بن محمد – علیه السلام – هستی، او این گونه با ما سخن نمی گوید. من از نزد آنها خارج شدم و به نزد امام جعفر صادق – علیه السلام – رفتم و ماجرا را برای آن حضرت تعریف کردم. آن حضرت فرمود: فردا صبح به نزد من بیا و قلم و کاغذی نیز بیاور تا برای تو از حکمت خداوند متعال در آفرینش جهان سخن بگویم… .
من هم فردا صبح به نزد آن حضرت رفتم و ایشان نیز این کتاب را به من املا فرمود».امام – علیه السلام – در آغاز، علت اینکه عده ای وجود خداوند متعال را انکار و یا در او شک می کنند،
ناآگاهی از اسباب و شیوه آفرینش جهان هستی بیان می فرماید.
سپس به بیان آفرینش جهان و خلقت انسان و اعضای بدن او، مانند دستگاه گوارش و حواس پنج گانه ، می پردازد و از آنها به حکمت و قدرت و علم خداوند متعال، که آفریننده آنها است، استدلال می کند.
امام در جلسه دوم به بیان شگفتیهای جهان حیوانات، مانند خزندگان و چهارپایان مانند اسب ، فیل ، زرافه ، میمون ، سگ و پرندگان مانند مرغ و خفاش و حشراتی مانند زنبور عسل ، ملخ ، مورچه و ماهی می پردازد.
در جلسه سوم شگفتیهای آسمان و زمین مانند رنگ آسمان و طلوع و غروب خورشید، و فصلهای سال و خورشید و ماه و دیگر ستارگان و حرکت بسیار سریع آنها در آسمان و آفرینش سرما و گرما و باد و هوا و چگونگی ایجاد صدا و کوهها و گیاهان و… را بیان می نماید; جلسه چهارم هم به بیان حقیقت مرگ و زندگی و علت آفرینش انسان و راه شناخت جهان هستی و بیان فرق میان حس و عقل در شناخت جهان و حقایق هستی اختصاص یافته است

توحید مفضل متشکل از چهار مجلس
توحید مفضّل از چهار مجلس تشکیل شده که در هر یک حکمتهای بخشی از نظام خلقت بیان گردیده است.

شاید دوست داشته باشید...

همه

لطفااین صفحه رابه دوستانتان معرفی کنید.(باموبایل)

لینک کوتاه مطلب : https://amin-b.ir/?p=766

38060